Strategisella paikalla jylhissä maisemissaSunnuntai 29.6.2025 - Reino Myllymäki Öljyllä rikastunut Norja on investoinut rahaa infrastruktuuriin muun muassa rakentamalla tunneleita. Tämän blogisarjan kaksi seuraavaa kohdetta ovat juuri sellaisten niemien nokassa, jotka on oikaistu tunnelein. Algastunnelen (Ailikastunneli) on 3,5 kilometriä pitkä ja lyhentää E6-tietä viisi kilometriä oikaisemalla tien. Isnestoftenille kulkeva vanha E6-tie muuttui samalla Langnesveien-nimiseksi paikallistieksi Altan luoteispuolella. Patterialue sattuu kohtaan, jossa tiessä on levennys. Googlesta löytyvistä kuvista päätellen kohdassa on ollut tilapäisrakennusrivi palvelemassa matkamuistojen myyntiä turistiaikoina. Eipä ole enää, sillä Ailikastunneli otettiin käyttöön 22.11.2018. Nyt rakennusten paikalla on kummalliseen kohtaan jäänyt lumiaura. Ehkäpä silloin, kun lumiaura tuohon unohtui, paikalla oli leveästi lunta. Nyt se on jopa vaarallisella paikalla, joskin liikenne on vähäistä. MKB 4./514 Alta -patterin alue on vuosikausia ollut virkistysalue ja on sitä yhä. Luultavasti silloin, kun E6 kulki vielä vierestä, alue oli suosittu yöpymispaikka. Käytöstä todisteina on trukkilavoista tehtyjä istuimia, nuotiopaikka sekä hädin tuskin käyttökelpoinen puucee keskellä raunioita. Paikalla ovat käyneet myös herranterttusia, jotka suuressa viisaudessaan ovat jättäneet täginsä yli 80 vuotta vanhojen raunioiden betonipinnoille. Rakennukset on räjäytetty kattavasti. Tulenjohtotorni on räjäytettynä mutta muotonsa säilyttäneenä paikoillaan viereen rakennetun puhelinmaston seurana. Maisemat ovat täällä poikkeuksellisen jylhät, sillä Langfjordenin takana kohoavat vuoret nousevat liki kilometriin. Paikka on strateginen, sillä tänne asennetuilla tykeillä saattoi sulkea - yhdessä Storekorsnesin tykkien kanssa - pääsyn Altavuonon perukassa lymynneen taistelulaiva Tirpitzin luo. Patteri oli varustettu Suomi-historian omaavilla ns. Nina-tykeillä eli 13 cm L/55(r) -tykeillä, joita patterissa oli kolme. Niin kuin kaikissa Nina-tykeillä varustetuissa pattereissa. Selkeitä tykkiasemia ei kuitenkaan näkynyt. Niiden olisi olettanut olevan rannassa, sillä laivaston tykkejä ei yleensä raahattu kauaksi rannasta. Nyt näyttää siltä, että tykit on tuotu aluksilla Toftenin satamaan, mistä on aikanaan kulkenut tykkitie patterialueelle. Tykkitien alkupään jäänteet löytyvät omakotitalon pihalta sataman tuntumassa. Finnmark under Hakekorset -kirjan mukaan tykit ovat olleet liki rivissä tulenjohtotornin läheisyydessä. Luulen, että tykkiasemat on aikanaan tasattu patterialueen keskellä olevaksi aukioksi, jota on käytetty vuosikymmeniä telttailuun. Vierailua edeltävänä yönäkin alueella oli yöpynyt kolme retkuetta, joukossa yksi suomalainen. Kuten yleensäkin, patterialueet ovat laajoja. Tässäkin tapauksessa linnoitteet jatkuvat kauas vanhan E6-tien toiselle puolelle, missä on sijainnut vankileiri, kasarmeja, ammusvarasto, voima-asema ja erilaisia muita varastoja, joista on vain perustukset jäljellä. Kivahan täällä oli samoilla. Oli kesäkuun ensimmäinen päivä. Sää oli hieno, lämpöä 8-10 astetta ja aurinkokin paistoi välillä. Reilusti raitista ilmaa. Kuvat: Reino Myllymäki. |
Avainsanat: matkaopas, linnoitteet, Saksa, Norja |