Ahdasta StorekorsnesissaLauantai 28.6.2025 - Reino Myllymäki Alattionvuonon (Altafjorden) rannoilla on aika niukasti saksalaisten rakentamia rannikkotykistön pattereita. Syy saattaa olla taistelulaiva Tirpitzissä, jonka tulivoima olisi korvannut useammankin rannikkopatterin tulivoiman. Muitakin syitä saattaa olla. Hammerfestistä Altaa lähestyttäessä on Kvalsundin ja Stallogargon patterien jälkeen vain Storekorsnesissa oli rannikotykistön patteri - tai tarkasti ottaen kaksi. Storekorsnesiin pääsee tietä pitkin. E6:lta poikkeaa Leirbotnvatnet-järven kohdalla tie 8830 Kvibyhyn ja edelleen lautan välityksellä Korsfjordeniin ja Lille Lerresfjordiin saakka. Tie on kapeahkoa ja mutkaista vuonotietä ja tien kunto vaihtelee. Matkalle sattuu Alattionvuonon näköalapaikka, mutta näköalat ovat muuallakin kauniit. Ainakin keväällä vuorten lumien sulamisvesiä tulee tien vieressä pystysuoraan alas useammassakin kohtaa. Storekorsnesiin pääsee toisellakin tapaa. Altan ja Hammerfestin välillä kulkee Snelangian hurtigbåt-katamaraani, joka pysähtyy Storekorsnetin laiturissa. Linja B330 VargsundXpressen ajaa väliä arkisin ja sunnuntaisin. Arkisin Altasta kello 7.00 lähtevä vuoro poikkeaa Storekorsnesissa klo 7.30 ja Hammerfestistä kello 16.40 lähtevä vuoro kello 17.40. Sunnuntaisin vuoro lähtee Altasta kello 17.45 ja pysähtyy Storekorsnesissa kello 18.20. Vastaavasti Hammerfestista palaava vuoro poikkeaa Storekorsnesissa kello 20.45. Reilu kaksi tuntia riittää kyllä pienen patterialueen tutkimiseen. Kesällä päivähän täällä on koko vuorokauden mittainen. Toisellakin Snelandian vuorolla pääsee paikalle. B310 AltafjordXpressen lähtee keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 17.00 ja poikkeaa Storekorsnesissa kello 18.20, käy Kvalfjordissa kääntymässä ja poikkeaa uudelleen Storekorsnesissa kello 19.35. Reilu tunti on niukka, mutta hurtigbåt-laituri on lähellä patterialuetta. Sunnuntaisin vuoro lähtee Altasta kello 15.30 ja poikkeaa Storekorsnesissa klo 16.30 ja uudelleen klo 18.05. Katamaraanimatka voi olla varteenotettava vaihtoehto vuonotieajelulle varsinkin, jos sattuu hyvä sää. No, autolla tulijalle tiedoksi, että Storekorsnesin satamassa ei ole pysäköintipaikkoja, niitä pitää etsiä vähän kauempaa. Mutta vähän kauempaakin käveltynä patterialue on lähellä. Patterialuetta lähestyttäessä löytyy muistomerkki, jollaista en vastaavilla alueilla ole aikaisemmin nähnyt. Siinä on teksti: 20 Juni 1941 Batterie Store Korsnes.Siitä se patterialue alkaa. Saamieni tietojen mukaan tällä pienellä niemellä majaili kaksikin patteria, laivaston MKB 6./514 ja laivaston MKB 3./514. Finnmark under Hakekorset -kirja tuntee niistä vain tuon jälkimmäisen ja senkin sen aikaisemmalla merkinnällä HKB 31./971. Se siis oli alunperin kenttätykistön rannikkopatteri ja varustettu neljällä 15,5 cm haupitsilla, laivaston patteriksi se muuttuikin vasta elokuussa 1944. MKB 6./514 -patterilla kalustona oli puolestaan kaksi 15 cm SKC/28 -kaksoistykkiä. Tämä hämäsi minua, sillä etsin kahdeksaa tykkiasemaa ja löysin seitsemän. Tykkiasemat olivat erilaisia. Osa oli isompia ja selvästi kenttätykkejä varten. Kaksi oli pienempiä ja niissä oli pultit kehässä. Seitsemäs tykkiasema saattoi olla esimerkiksi 8,8 cm RMB -tykkiä varten. Niemi on pieni, joten ahdasta on ollut. Paikoin oli kaksi tykkiasemaa rakennettu ihan vieri viereen. Niemi on - jälleen kerran - pikemminkin saari, joka on kannaksella kiinni mantereessa. Tuolta kannakselta löytyy kahden pitkän parakin betoniperustusten jäänteet. Ja kauempaa satamasta löysin vahingossa konekivääripesäkkeen tai vastaavan. Täällä ei tykki- tai konekivääriasemia oltu räjäytetty, räjähdysaine oli riittänyt varastoihin, asuintiloihin ja esimerkiksi tulenjohtotorniin. Sodan jälkeen linnoitteiden jäänteiden sekaan oli rakennettu loisto, joka toimi maamerkkinä patterialuetta kierrellessä. Lisäksi se toimi tuulensuojana ja ruokailupaikkana meille. Ruoka maistuikin, olihan sää ihan mukava, lämpöä 10 astetta ja aurinko paistoi pilven raoista. Askelsaldo oli vain 7 500. Storekorsnesissa on samanniminen kalastus- ja matkailualan yritys, storekorsnes.no. Kannattaa vilkaista. Kuvat: Reino Myllymäki |
Avainsanat: matkaopas, linnoitteet, Saksa, Norja |