Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Ohjaamot - Rajavartiolaitoksen ilma-alukset

9789527044469.jpgKirjan ovat kirjoittaneet Reino Myllymäki ja Benjamin Helander.

Pian maamme itsenäistymisen jälkeen 21.3.1919 valtioneuvosto päätti perustaa rajan vartiointia varten sisäasiainministeriöön sotilaallisesti järjestetyt rajavartiojoukot. Rajavartiolaitos vakinaistettiin vuonna 1931. Sen tehtävä oli aluksi levottoman itärajan valvonta ja laittomien rajanylitysten estäminen.

1.5.1930 puolestaan astui voimaan laki Merivartiolaitoksesta. Rajavartioston tapaan Merivartiosto määrättiin sisäasiainministeriön alaisuuteen. Se sai tullilaitoksesta henkilöstöä ja kalustoa, muun muassa ensimmäisen kiinteäsiipisen ilma-aluksensa, joka oli kotimainen VL Sääski II -kaksitaso. Merirajojen valvonnan lisäksi sen tehtäviin kuului salakuljetuksen estäminen. Vuoteen 1934 mennessä se saatiinkin vähenemään kymmenenteen osaan alkuperäisestä. Tämän jälkeen tärkeäksi tehtäväksi muodostui sairaankuljetus.

Sodan aikana raja- ja merivartiolaitoksien joukot osallistuivat maamme itsenäisyyden säilyttämiseen osana armeijaa ja laivastoa. Vuonna 1944 Merivartiolaitos siirrettiin osaksi Rajavartiolaitosta. Perusorganisointi on pysynyt samana nykypäiviin saakka.

Vuonna 1960 Rajavartiolaitos sai ensimmäiset pyöriväsiipiset ilma-aluksensa eli helikopterinsa, ja pelastushelikopteritoiminta käynnistyi seuraavana vuonna. Vuonna 1981 rajavartiolaitoksen lentotoi-minta keskitettiin Vartiolentolaivueeseen ja samana vuonna aloitettiin meripelastushelikopteritoiminta.
Tänään rajavartiolaitoksen lentotoiminta on keskitetty kolmeen tukikohtaan Helsingissä, Turussa ja Rovaniemellä. Kalustoon kuuluu 14 helikopteria ja kaksi kiinteäsiipistä vartiolentokonetta. Tässä kirjassa esitellään kaluston kehitys ulko- ja sisäkuvin 1930-luvulta nykypäiviin ja edemmäksikin.

Tämä kirja juhlistaa sekä 100-vuotisjuhlavuotta viettävän Rajavartiolaitoksen lentotoimintaa että 50-vuotisjuhlavuotta viettävää Ilmailumuseoyhdistystä sekä kunnioittaa lentokoneiden entisöintiä ja konservointia, jotka ovat keskeinen osa yhdistyksen toimintaa ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
Kirjan kirjoittajat ovat ilmailuhistorian harrastajia Ilmailumuseoyhdistys ry:stä.

Ennakkotilaa kirja! Kirjoja pyritään saamaan toimitettavaksi niin, että ne ehtivät isänpäiväksi!

Kirjan tiedot

  • ISBN 978-952-7044-46-9
  • Julkistus 16.11.2019 Suomen Ilmailumuseon ilmailukirjallisuuspäivässä
  • Koko B5 (182 mm x 257 mm)
  • Liimasidottu, pehmeät kannet
  • Sivumäärä 152
  • Paperi 100 g Impress
  • Paino 400 g
  • Paksuus 15 mm
  • Painos 1.
  • SVH 49 € (sis. alv. 10 % ja postikulut Suomeen)