Ohjaamot - Rajavartiolaitoksen ilma-alukset
Pian maamme itsenäistymisen jälkeen 21.3.1919 valtioneuvosto päätti perustaa rajan vartiointia varten sisäasiainministeriöön sotilaallisesti järjestetyt rajavartiojoukot. Rajavartiolaitos vakinaistettiin vuonna 1931. Sen tehtävä oli aluksi levottoman itärajan valvonta ja laittomien rajanylitysten estäminen. 1.5.1930 puolestaan astui voimaan laki Merivartiolaitoksesta. Rajavartioston tapaan Merivartiosto määrättiin sisäasiainministeriön alaisuuteen. Se sai tullilaitoksesta henkilöstöä ja kalustoa, muun muassa ensimmäisen kiinteäsiipisen ilma-aluksensa, joka oli kotimainen VL Sääski II -kaksitaso. Merirajojen valvonnan lisäksi sen tehtäviin kuului salakuljetuksen estäminen. Vuoteen 1934 mennessä se saatiinkin vähenemään kymmenenteen osaan alkuperäisestä. Tämän jälkeen tärkeäksi tehtäväksi muodostui sairaankuljetus. Sodan aikana raja- ja merivartiolaitoksien joukot osallistuivat maamme itsenäisyyden säilyttämiseen osana armeijaa ja laivastoa. Vuonna 1944 Merivartiolaitos siirrettiin osaksi Rajavartiolaitosta. Perusorganisointi on pysynyt samana nykypäiviin saakka. Vuonna 1960 Rajavartiolaitos sai ensimmäiset pyöriväsiipiset ilma-aluksensa eli helikopterinsa, ja pelastushelikopteritoiminta käynnistyi seuraavana vuonna. Vuonna 1981 rajavartiolaitoksen lentotoi-minta keskitettiin Vartiolentolaivueeseen ja samana vuonna aloitettiin meripelastushelikopteritoiminta. Tämä kirja juhlistaa sekä 100-vuotisjuhlavuotta viettävän Rajavartiolaitoksen lentotoimintaa että 50-vuotisjuhlavuotta viettävää Ilmailumuseoyhdistystä sekä kunnioittaa lentokoneiden entisöintiä ja konservointia, jotka ovat keskeinen osa yhdistyksen toimintaa ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Ennakkotilaa kirja! Kirjoja pyritään saamaan toimitettavaksi niin, että ne ehtivät isänpäiväksi! Kirjan tiedot
|