Jet Age! -kirja julkistettiin syksyn kirjallisuuspäivässä11.11.2017 Juha Klemettisen kirja Jet Age! Suihkuaikakausi 1945-1960 julkistettiin Suomen Ilmailumuseon kirjallisuuspäivässä lauantaina 11.11.2017 klo 14.15. Siirtyminen mäntämoottorein varustetuista matkustajakoneista suihkumoottorikoneisiin ei tapahtunut helposti. Yllättävää kyllä, lentoyhtiöt eivät innokkaina halunneet suihkukonetta, vaan olivat tyytyväisiä olemassaolevaan konekantaan, eivätkä olleet innokkaita siirtymään uuteen tekniikkaan. Mutta kun suihkukoneita alkoi lopulta tulla tarjolle, lentoyhtiöt alkoivat hankkia niitä pelosta, että olisivat muuteen jääneet jälkeen kilpailussa. Samalla he tulivat muuttaneeksi koko lentomatkustamista tavalla, jota ei ollut aikaisemmin tapahtunut. Tienraivaajana toimi englantilainen de Havilland Comet, joka kuitenkin lukuisten lento-onnettomuuksien vuoksi joutui lentokieltoon ja kun se palasi uudelleen suunniteltuna markkinoille vuonna 1958, muut olivat saavuttaneet de Havillandin etumatkan. Yllättävä tieto oli, että vuonna 1956, kun Comet oli lentokiellossa, maailman ainoa lentoliikenteessä oleva suihkuliikennekone oli neuvostoliittolainen Tupolev Tu-104. Boeing sai yllättävän kilpailuedun lentävällä prototyypillä ja kehitystyöllä, jossa samanaikaisella kehitystyöllä luotiin sekä ilmatankkauskone KC-135 että suihkumatkustajakone 707. Samanaikaisesti sen hetkinen matkustajakoneiden suuryhtiö Douglas hankki itselleen kilpailuesteitä standardoimalla DC-8:n runkopituuden. Juha Klemettisen kompakti kirja suihkumatkustamisen alkuvuosista on mielenkiintoista luettavaa kaikille siviililentämisestä, matkustajakoneista, suihkulentokoneista sekä lentomatkustamisesta kiinnostuneille - siis melkein kaikille. Lue lisää kirjasta! Reino Myllymäki |