Kauhavan apu- ja leirikentät 1930- ja 1940-luvuilla -kirja julkistettiin Suomen Ilmailumuseolla

08.06.2017

Jukka Nisulan yli kymmenen vuotta kestäneeseen tutkimustyöhön perustuva kirja Kauhavan apu- ja leirikentät 1930- ja 1940-luvuilla julkistettiin keskiviikkona 7.6.2017 Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenillassa Suomen Ilmailumuseolla. Julkistamistilaisuuteen osallistui yli 40 aiheesta kiinnostunutta.

Jukka_Nisula_ja_kirja_720x405.jpg

Illan sankari oli ensimmäisen kirjansa julkistanut Jukka Nisula.

Kauhavalla vuonna 1929 aloittanut Ilmailukoulu tarvitsi ympärilleen apukenttiä, koska Kauhavan lentokenttää vaivasi keväisin kelirikko ja koska Kauhavan kentän läheisyydessä ei ollut paikkaa ampuma- eikä pommitusharjoituksille. Myöhemmin toisen maailmansodan aikana Kauhavan ahtaus sekä toiminnan hajauttaminen strategisista syistä puolsivat apukenttäverkoston rakentamista.

Ensimmäiset leirit Kauhavan ulkopuolella pidettiin jo vuonna 1930 Laajalahdessa, jonka kokkolalaiset tuntevat uimarantana. Lentokenttä sijaitsi kuitenkin Kruunupyyn puolella ja kuuluu unohtuneiden lentokenttien joukkoon. Tänään kiitoradat ovat peltoa ja lentokentästä muistuttavat enää lentokonehallin perustukset ja niihin kiinnitetty muistokilpi. Lentokonehalli siirrettiin 1960-luvulla Kruunupyyn lentoasemalle, jossa se edelleen jatkaa tehtävässään ja vieläpä yhtenä maamme vanhimmista lentokonehalleista.

Laajalahden jälkeen rakennettiin 1930-luvun puolella useita lentokenttiä, jotka sijoitettiin halvoille hiekkakankaille, jotka usein olivat paloaukeita. Tällaisia kenttiä ovat Menkijärvi Alajärvellä, Kanttinkangas Karvialla ja Siikakangas Ruovedellä. 1940-luvulla rakennettiin vielä Ylivieskan Niemelänkylän sekä Lestijärven kentät, jotka edustivat jo erilaista suunnittelua selvästi erottuvine kiitoteineen; 1930-luvun kentät kun olivat liki neliön muotoisia kenttäalueita. Äärimmäisenä esimerkkinä Siikakankaan 1000-metrinen "harpilla piirretty" ympyräkenttä.

Näiden erityisesti Kauhavan apukentiksi rakennettujen kenttien lisäksi kirjassa esitellään Mustasaareen rakennettu Vaasan lentokenttä, Vesivehmaan kenttä ja Lappajärven jäälle Karvalan kylän kohdalle rakennettu jääkenttä, jotka kaikki olivat eripituisia aikoja Kauhavan Ilmailukoulun, Ilmasotakoulun tai Lentosotakoulun vastuulla.

Kirja keskittyy Kauhavan apu- ja leirikenttiin eikä Kauhavaan itseensä, sillä siitä on kirjoitettu jo useita kirjoja. Kirja käsittelee myös aikaa 1940-luvun jälkeen ja jokaisen kentän kohdalla on karttojen ja historiallisten kuvien lisäksi kentän myöhempään käyttöön ja liki nykyhetkeen sijoittuvia kuvia. Kaikkiaan 368-sivuisessa kirjassa on yli 400 valokuvaa ja karttaa.

Kauhavan apu- ja leirikentät 1930- ja 1940-luvulla -kirja on Ketterät Kirjat Oy:n Ilmailumuseoyhdistyksen yhteistyön toinen kirja - ensimmäinen oli MiG-21-koneiden käytöstä Suomessa kertova Poltto palaa! -kirja - ja Ketterien Kirjojen historian suurin investointi. Kirja on hyvä lisä ilmailuhistoriasta tai ilmailuarkeologiasta kiinnostuneen kirjavalikoimaan ja erinomainen lahja. Voit ostaa kirjan suoraan kustantajan verkkokaupasta tai hyvinvarustetusta netti- tai kivijalkakirjakaupasta.

Reino Myllymäki

24.05.2018Leevi Myyryläisen kirja työvuosistaan puolustusministeriössä julkistetaan 4.6.
23.05.2018Puolustusvoimien lippujuhlan päivänä 4.6.2018 julkistetaan kirja puolustusministeriöstä työpaikkana
21.05.2018Lento-onnettomuudet lentoturvallisuuden kehittäjinä -kirja julkistettiin
06.05.2018Tietoyhteiskunnan kaksi puolta -kirja esillä kahdessa tapahtumassa
20.04.2018Kirjamme pärjäävät arvosteluissa
03.04.2018Lento-onnettomuudet lentoturvallisuuden kehittäjinä -kirja julkistetaan 16.5.2018
23.03.2018Kolme kirjaa julkistettiin 23.3.2018
11.03.2018Tietoyhteiskunnan kaksi puolta -kirja julkistetaan 23.3.2018 klo 9.10
28.02.2018Ketterät Kirjat julkistaa kaksi kirjaa 23.3. klo 8.10 - liity mukaan julkistuswebinaariin!
27.02.2018Ketterät Kirjat Oy muuttaa

Siirry arkistoon »