Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Kauhavan apu- ja leirikentät 1930- ja 1940-luvuilla -kirja julkistettiin Suomen Ilmailumuseolla

08.06.2017

Jukka Nisulan yli kymmenen vuotta kestäneeseen tutkimustyöhön perustuva kirja Kauhavan apu- ja leirikentät 1930- ja 1940-luvuilla julkistettiin keskiviikkona 7.6.2017 Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenillassa Suomen Ilmailumuseolla. Julkistamistilaisuuteen osallistui yli 40 aiheesta kiinnostunutta.

Jukka_Nisula_ja_kirja_720x405.jpg

Illan sankari oli ensimmäisen kirjansa julkistanut Jukka Nisula.

Kauhavalla vuonna 1929 aloittanut Ilmailukoulu tarvitsi ympärilleen apukenttiä, koska Kauhavan lentokenttää vaivasi keväisin kelirikko ja koska Kauhavan kentän läheisyydessä ei ollut paikkaa ampuma- eikä pommitusharjoituksille. Myöhemmin toisen maailmansodan aikana Kauhavan ahtaus sekä toiminnan hajauttaminen strategisista syistä puolsivat apukenttäverkoston rakentamista.

Ensimmäiset leirit Kauhavan ulkopuolella pidettiin jo vuonna 1930 Laajalahdessa, jonka kokkolalaiset tuntevat uimarantana. Lentokenttä sijaitsi kuitenkin Kruunupyyn puolella ja kuuluu unohtuneiden lentokenttien joukkoon. Tänään kiitoradat ovat peltoa ja lentokentästä muistuttavat enää lentokonehallin perustukset ja niihin kiinnitetty muistokilpi. Lentokonehalli siirrettiin 1960-luvulla Kruunupyyn lentoasemalle, jossa se edelleen jatkaa tehtävässään ja vieläpä yhtenä maamme vanhimmista lentokonehalleista.

Laajalahden jälkeen rakennettiin 1930-luvun puolella useita lentokenttiä, jotka sijoitettiin halvoille hiekkakankaille, jotka usein olivat paloaukeita. Tällaisia kenttiä ovat Menkijärvi Alajärvellä, Kanttinkangas Karvialla ja Siikakangas Ruovedellä. 1940-luvulla rakennettiin vielä Ylivieskan Niemelänkylän sekä Lestijärven kentät, jotka edustivat jo erilaista suunnittelua selvästi erottuvine kiitoteineen; 1930-luvun kentät kun olivat liki neliön muotoisia kenttäalueita. Äärimmäisenä esimerkkinä Siikakankaan 1000-metrinen "harpilla piirretty" ympyräkenttä.

Näiden erityisesti Kauhavan apukentiksi rakennettujen kenttien lisäksi kirjassa esitellään Mustasaareen rakennettu Vaasan lentokenttä, Vesivehmaan kenttä ja Lappajärven jäälle Karvalan kylän kohdalle rakennettu jääkenttä, jotka kaikki olivat eripituisia aikoja Kauhavan Ilmailukoulun, Ilmasotakoulun tai Lentosotakoulun vastuulla.

Kirja keskittyy Kauhavan apu- ja leirikenttiin eikä Kauhavaan itseensä, sillä siitä on kirjoitettu jo useita kirjoja. Kirja käsittelee myös aikaa 1940-luvun jälkeen ja jokaisen kentän kohdalla on karttojen ja historiallisten kuvien lisäksi kentän myöhempään käyttöön ja liki nykyhetkeen sijoittuvia kuvia. Kaikkiaan 368-sivuisessa kirjassa on yli 400 valokuvaa ja karttaa.

Kauhavan apu- ja leirikentät 1930- ja 1940-luvulla -kirja on Ketterät Kirjat Oy:n Ilmailumuseoyhdistyksen yhteistyön toinen kirja - ensimmäinen oli MiG-21-koneiden käytöstä Suomessa kertova Poltto palaa! -kirja - ja Ketterien Kirjojen historian suurin investointi. Kirja on hyvä lisä ilmailuhistoriasta tai ilmailuarkeologiasta kiinnostuneen kirjavalikoimaan ja erinomainen lahja. Voit ostaa kirjan suoraan kustantajan verkkokaupasta tai hyvinvarustetusta netti- tai kivijalkakirjakaupasta.

Reino Myllymäki

17.04.2024Sotilashevoset itsenäisyytemme aikana julkistetaan 25.4.2024 klo 18 Ilmatorjuntamuseolla Tuusulassa
21.03.2024Tulossa kolme uutuuskirjaa huhtikuussa 2024
26.01.2024Lentäjäveljekset-kirja julkistetaan keskiviikkona 31.1.2024 klo 18
29.11.2023Joulupukin johtamispaja -kirjat myydään loppuun edulliseen hintaan
05.11.2023Ilmailukirjallisuuspäivässä esillä neljä Ketterien Kirjojen uutuuskirjaa
11.11.2022Ilmailukirjallisuuspäivässä 19.11. esillä kaksi Ketterien Kirjojen uutuuskirjaa ja yksi aikaisemmin julkaistu
11.07.2022Päijät-Hämeen Ilmailumuseon ilma-alukset -kirjanen julkistettiin 9.7.
29.05.2022Paavo Kahla -kirja julkistettiin lauantaina 28.5.
12.05.2022Paavo Kahla -kirja meni painoon maanantaina 9.5.
22.04.2022Paveli - Koelentäjä Paavo Janhunen on Vuoden 2021 Ilmailukirja

Siirry arkistoon »